Ez a weboldal Cookie-kat (sütiket) használ! A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben.
Összesen 0 Ft
 x 

A kosár jelenleg üres.

Összesen 0 Ft

Blog

Vitamin ABC

Amit az A-vitaminról tudni érdemes

Az A vitamin egy zsírban oldódó vitamin, melyet a szervezet raktározni képes, későbbi felhasználás céljából. A legnagyobb mennyiségben a májban tárolódik. A májból a véráramba kerül, ahonnan eljut a szervekhez.

Egészségügyi hatásai:

Az A-vitamin nélkülözhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez, támogatja a sejtek növekedését, az immunfunkciót, a magzati fejlődést, a látást.

Legismertebb jótékony hatása a szem és a látás egészségében betöltött szerepe. Egy olyan molekula alkotórésze, mely a színes látás és a gyenge fényviszonyokban a megfelelő látásért felelős. Emellett védi a szaruhártyát (a szem külső rétegét) és a kötőhártyát.

Támogatja az immunrendszer működését azáltal, hogy támogatja az immunsejtek (T-sejtek) növekedését és eloszlatását, melynek szerepe a fertőzések elleni harcban jelentős. Hiánya növeli a gyulladást elősegítő molekulák számát, amelyek csökkentik az immunrendszer válaszát és működését.

Elő vitaminjai (különféle karotinoidok) erős antioxidáns hatásúak, védik a szervezetet az oxidatív stressztől, melyet számos olyan krónikus betegséggel összekapcsoltak, mint például cukorbetegség, rák, szívbetegség és kognitív hanyatlás.

Kutatások támasztják alá, hogy a magas karotinoid tartalmú étrendek csökkentik a cukorbetegség, a daganatos megbetegedések, mint tüdőrák, húgyhólyag-, emlő-, petefészekrák és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Jótékony hatása van a szaporító szervrendszerre, segít a fogamzó képesség fenntartásában, spermiumok és petesejtek fejlődésében. Nélkülözhetetlen az anyai magzati egészség érdekében.

 

Miben található?

A vitamin kizárólag állati termékekben, például tejtermékekben, májban és halban fordul elő, míg elő vitaminjai, karotinoidok, bőségesen vannak növényi ételekben, például gyümölcsökben, zöldségekben és olajokban.Ahhoz, hogy kifejtse jótékony hatásait e anyagokat a test átalakítja aktív formává.

Az állati termékekből származó A-vitamint a szervezet könnyebben felszívja és felhasználja, mint a karotinoidok növényi eredetű forrásait.

Magas A-vitamin tartalmú ételek:

  • marhamáj
  • tojássárgája
  • csirkemáj
  • kenőmájas
  • májas hurka
  • vaj
  • cheddar sajt
  • csukamájolaj
  • lazac
  • pisztráng

Magas karotinoid tartalmú ételek:

  • édesburgonya
  • sütőtök
  • sárgarépa
  • kelkáposzta
  • spenót
  • káposzta
  • pirospaprika
  • petrezselyem

Mennyit?

Csakúgy, mint az A-vitamin hiány negatív hatással lehet az egészségre, a túl sok bevitel is veszélyes lehet.

A nemzetközi ajánlás szerint napi adagja (RDA) férfiaknak 900 mcg, nőknek 700 mcg, amely teljesértékű étrenddel könnyen elérhető.

Fontos azonban, hogy ne lépjük túl a 10 000 NE (3000 mcg) megengedett felső határt (UL), hogy elkerüljük a toxicitást.

Radó Barbara
dietetikus, egészségügyi tanár MSc

 

Hivatkozásjegyzék:

Haruki S., Kiwamu Y., et al. (2013). Hepatic stellate cell (vitamin A‐storing cell) and its relative – past, present and future. Cell Biology International. https://doi.org/10.1042/CBI20100321

Newcomer ME, Ong DE. Retinol Binding Protein and Its Interaction with Transthyretin. In: Madame Curie Bioscience Database

Clagett-Dame, M., & Knutson, D. (2011). Vitamin A in reproduction and development. Nutrients3(4), 385–428. https://doi.org/10.3390/nu3040385

Zhong, M., Kawaguchi, R., Kassai, M., & Sun, H. (2012). Retina, retinol, retinal and the natural history of vitamin A as a light sensor. Nutrients4(12), 2069–2096. https://doi.org/10.3390/nu4122069

Feroze KB, Kaufman EJ.(2019) Xerophthalmia. In: StatPearls

Ross A. C. (2012). Vitamin A and retinoic acid in T cell-related immunity. The American journal of clinical nutrition96(5), 1166S–72S. https://doi.org/10.3945/ajcn.112.034637

García, O. P. (2012). Effect of vitamin A deficiency on the immune response in obesity. Proceedings of the Nutrition Society, 71(2), 290–297. Cambridge University Press.

Lobo, V., Patil, A., Phatak, A., & Chandra, N. (2010). Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health. Pharmacognosy reviews4(8), 118–126. https://doi.org/10.4103/0973-7847.70902

Pizzino, G., Irrera, N., Cucinotta, M., Pallio, G., Mannino, F., Arcoraci, V., Squadrito, F., Altavilla, D., & Bitto, A. (2017). Oxidative Stress: Harms and Benefits for Human Health. Oxidative medicine and cellular longevity2017, 8416763. https://doi.org/10.1155/2017/8416763

Gammone, M. A., Riccioni, G., & D'Orazio, N. (2015). Carotenoids: potential allies of cardiovascular health?. Food & nutrition research59, 26762. https://doi.org/10.3402/fnr.v59.26762

Marjorie J Haskell, The challenge to reach nutritional adequacy for vitamin A: β-carotene bioavailability and conversion—evidence in humans, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 96, Issue 5, November 2012, Pages 1193S–1203S, https://doi.org/10.3945/ajcn.112.034850

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/

Nyitva tartás

Hétfő
8:00 - 16:00
Kedd
8:00 - 18:00
Szerda
8:00 - 16:00
Csütörtök
8:00 - 18:00
Péntek
8:00 - 16:00
Szombat - Vasárnap
Zárva

Kapcsolat

1135 Budapest, Jász u. 33-35.
+36 1 / 800 9333
+36 30 / 633 0961
hungariamed@hungariamed.hu

Időpontfoglalás

Időpontkérés

Egyszerű és gyors online időpontfoglalás lehetőség a HMM üzemorvos vizsgálatra, menedzserszűrésre, kardiológiai vizsgálatra, belgyógyászati szűrésre, konzultációra, stb...

Szakértelem és odafigyelés

Azokat a szakembereket állítottuk az Ön szolgálatába, akik tudásukkal, munkájukkal eddig is a szakterületük legelismertebb orvosai közé tartoztak.

Amit pedig a HMM egész gárdája fontosnak tart: szűnjön meg végre a klasszikus orvos-beteg viszony, mert igazán hatékonyan csak úgy lehet gyógyulni, ha orvosunk bizalmasunk és barátunk is egy kicsit!

 

   © 2018 Hungária Med-M. Minden jog fenntartva.

Weboldal készítés: networksolution.hu - Minőségi weboldal készítés DesArt.hu