Ez a weboldal Cookie-kat (sütiket) használ! A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben.
Összesen 0 Ft
 x 

A kosár jelenleg üres.

Összesen 0 Ft

Blog

Kardiovaszkuláris rizikó

Mit tehetünk, ha tudjuk, magas a szív és érrendszeri megbetegedésre való kockázat

Hazánkban, ahogy a világ sok országában vezető halálok a kardiovaszkuláris megbetegedés.

Ha a családban előfordult szív és érrendszeri megbetegedés érdemes lehet a prevencióra, megelőzésre gondolni.

Egyrészt a genetika befolyásolja a betegség kialakulását, másrészt a hasonló életmódbeli szokások hajlamosíthatnak a betegségre. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy biztosan nálunk is lesz ilyenféle megbetegedés, viszont nagyobb esély van rá, így érdemes még egészségesen hangsúlyt fektetni a megelőzésre.

Amellett, hogy jelen vannak általunk nem befolyásolható tényezők, mint a genetika, életkor, nem, számos olyan faktorról tudunk, melyekkel csökkenthetjük a szív és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

  1. Étkezés

Étrendünknek jelentős szerepe van a betegség kialakulásában.

Ha az általunk fogyasztott ételek bővelkednek telített zsírokban, transz zsírsavakban, sóban a kockázat növekszik.

Bár mindenki számára tanácsos, ha tudomásunk van arról, hogy nagyobb az esély a szív érrendszeri betegségek kialakulására nálunk, fontos, hogy kerüljük azokat az ételeket, melyek jelentős hozzáadott cukrot, nátriumot tartalmaznak. Ne fogyasszunk kényelmi, félkész, előkészített termékeket, mint pl. mirelit burgonya, mirelit pizza, levesporok, leveskockák, saláta szósz vagy mártás porok mivel ezek legtöbbször sok sót, transzzsírsavat, részben vagy teljesen hidrogénezett növényi olajokat tartalmaznak. Törekedjünk a természetes összetevőkre, ételkészítéshez használjunk kevesebb sót, több zöld és só nélküli fűszert, leveskocka helyett tartsunk a fagyasztóban általunk főzött zöldség vagy húsleves alaplevet. Mindennap fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt, teljeskiőrlésű vagy korpával, magvakkal dúsított gabonaterméket. Használjunk növényi olajokat, salátához olívaolajat, lenmagolajat. Csökkentsük a zsíros húsok, tejtermékek fogyasztását. Részesítsük előnybe a light, vagy természetesen alacsony zsír és cukortartalmú termékeket.

  1. Testsúly

A túlsúly számos krónikus megbetegedés rizikóját növeli, mint pl. a 2-es típusú cukorbetegség, légzőszervi megbetegedések, szívbetegségek. Elhízás következtében emelkedhet a vérnyomás, a koleszterinszint, melyek hozzájárulnak a szív és érrendszeri betegségek kialakulásához. Ez fordítva is igaz. Túlsúly esetén, annak leadásakor a vérnyomás és a koleszterinszint csökkenhet. Így fontos a testsúlykontroll, elhízás esetén mielőbb el kell kezdeni az életmódváltást. Fontos, hogy ne drasztikus fogyókúrák árán próbálkozzunk veszíteni testtömegünkből, hiszen amellett, hogy az eredmény általában nem tartós, a szívünknek sem teszünk jót a hirtelen élelem megvonással.

  1. Testmozgás

A testmozgás szintén fontos faktor, a mozgásszegény életmód növeli a szív és érrendszeri megbetegedések rizikóját. Hetente legalább háromszor 30percet emeltintenzitással mozogjunk. Fontos, hogy az edzésünket fokozatosan építsük fel, mind időtartam, mind erőkifejtés vonatkozásában. A hirtelen megterhelés negatívan hat immunrendszerünkre, izmainkra, szívünkre.

  1. Stressz

A tartósan magas stresszszint növeli a kockázatot. Amellett, hogy emelkedik a vérnyomás, gyakran társul mellé olyan rossz szokás, mellyel az egyén nyugtatni kívánja magát, mint dohányzás, alkoholfogyasztás, túlevés. Próbáljunk ki különféle stressz levezető technikákat, hogy kiderítsük melyik a legideálisabb számunkra. Ilyen lehet légzés gyakorlat, lazító gyakorlatok, jóga stb.

  1. Diabétesz

Cukorbetegségben szenvedők fokozottan veszélyeztetettek a szív és érrendszeri betegségekre. Magas vércukor értékek esetén az erek károsodása fokozott. Ezért fontos, hogy cukorbetegség fennállása esetén folyamatos legyen a vércukorszint ellenőrzés, magas értékek esetén mielőbbi korrigálás szükséges a diétában, ill. az esetlegesen alkalmazott gyógyszeres terápiában.

Radó Barbara
dietetikus, egészségügyi tanár MSc

 

Hivatkozásjegyzék:

Kokubo Y, Matsumoto C. Hypertension Is a Risk Factor for Several Types of Heart Disease: Review of Prospective Studies. Adv Exp Med Biol. 2017;956:419-426. doi:10.1007/5584_2016_99

Clifton PM, Keogh JB. A systematic review of the effect of dietary saturated and polyunsaturated fat on heart disease. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2017;27(12):1060-1080. doi:10.1016/j.numecd.2017.10.010

Chauvet-Gelinier JC, Bonin B. Stress, anxiety and depression in heart disease patients: A major challenge for cardiac rehabilitation. Ann Phys Rehabil Med. 2017;60(1):6-12. doi:10.1016/j.rehab.2016.09.002

Rippe JM, Angelopoulos TJ. Added sugars and risk factors for obesity, diabetes and heart disease. Int J Obes (Lond). 2016;40 Suppl 1:S22-S27. doi:10.1038/ijo.2016.10

Nyitva tartás

Hétfő
8:00 - 16:00
Kedd
8:00 - 18:00
Szerda
8:00 - 16:00
Csütörtök
8:00 - 18:00
Péntek
8:00 - 16:00
Szombat - Vasárnap
Zárva

Kapcsolat

1135 Budapest, Jász u. 33-35.
+36 1 / 800 9333
+36 30 / 633 0961
hungariamed@hungariamed.hu

Időpontfoglalás

Időpontkérés

Egyszerű és gyors online időpontfoglalás lehetőség a HMM üzemorvos vizsgálatra, menedzserszűrésre, kardiológiai vizsgálatra, belgyógyászati szűrésre, konzultációra, stb...

Szakértelem és odafigyelés

Azokat a szakembereket állítottuk az Ön szolgálatába, akik tudásukkal, munkájukkal eddig is a szakterületük legelismertebb orvosai közé tartoztak.

Amit pedig a HMM egész gárdája fontosnak tart: szűnjön meg végre a klasszikus orvos-beteg viszony, mert igazán hatékonyan csak úgy lehet gyógyulni, ha orvosunk bizalmasunk és barátunk is egy kicsit!

 

   © 2018 Hungária Med-M. Minden jog fenntartva.

Weboldal készítés: networksolution.hu - Minőségi weboldal készítés DesArt.hu